dnes je 1.11.2025

Input:

Dotaz: Výpověď pro nadbytečnost

22.4.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Dotaz:

Z MŠMT jsme dostali snížené rozpočty na limit provozních zaměstnanců, respektive úvazkové hodiny. Proto jsem se rozhodla, že 1 provozní zaměstnankyni snížím s platností od 1.5.2024 úvazek ze 100% na 50%. Samozřejmě tomu mám přizpůsobenou její pracovní náplň, nachystaný platový výměr, dohodu o změně pracovní smlouvy. Tato zaměstnankyně mi dohodu o změně PS podepsat nechce, jasně, je to přece jen dohoda. V tomto případě jí mohu dát výpověď pro nadbytečnost s odstupným, poněvadž podle limitu zaměstnanců z MŠMT reálně nemáme ani ten výše zmíněný snižovaný úvazek 50%. Mé dotazy tedy zní: Pokud ke kroku výpovědi z nadbytečnosti přistoupím, jaký je přesný postup? Co všechno musí výpověď pro nadbytečnost obsahovat? Co když zaměstnankyně nebude chtít výpověď podepsat? Jak se počítá lhůta výpovědi?

A ještě jeden dotaz:

Jsem povinna jako zaměstnavatel vysvětlovat zaměstnanci, proč mu snižuji úvazek jinak než pouze tím, že není k dispozici dostatečný počet úvazků daný MŠMT? Já si myslím, že ne, zaměstnankyně mi tvrdí, že na to má právo.

Odpověď:

Limit zaměstnanců je závazným ukazatelem rozpočtu školy, školského zařízení. Překročení tohoto závazného ukazatele je porušením rozpočtové kázně. Ekonomická situace vede ministerstvo ke snižování normativů na provozní zaměstnance ve školství, na které musí ředitelé škol a školských zařízení reagovat i propouštěním zaměstnanců.

Základní podmínkou je přijetí organizačního opatření, kterým zaměstnavatel reaguje na závazné ukazatele svého rozpočtu. Organizačním opatřením zaměstnavatel ruší pracovní místo konkrétně určené z organizačního schématu (učitel - 1,0 úvazek; uklízečka – 1,0 úvazek atp.) k určitému datu. Nejsou to

Nahrávám...
Nahrávám...